هنرمندنیوز: اولین فیلم مستندی که ساخته خشک سالی و دروغ یک فیلم کوتاه ۱۸ دقیقه است  که به رسومات باران خواهی در مازندران می‌پردازد
«دنده چپ» دومین فیلم او است که به بخش مسابقه فیلم های نیمه بلند هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» راه پیدا کرده به این بهانه با او به گفتگو نشستیم

*طرح و عیده فیلم مستند «دنده چپ از کجا کلید خورد؟
+آقای دکتر جامه بزرگی استاد فلسفه هستند و از قبل باهم آشنایی داشتیم، خبر رسید که پدر خانم، دکتر جامه بزرگی بیمار هستند و همسر دکتر جامه بزرگی باید به شهرستان بروند تا از پدرشان پرستاری کنند، و در مدت نبود ایشان، آقای دکتر باید از دو فرزندشان مراقبت کنند، داشتم در مورد این مسئله با همسرم صحبت می کردم که ایشان گفتند: امیر خیلی دیدنی میشه چالش های آقای دکتر با بچه هاشون، ایده از همان جا شکل گرفت.
با آقای دکتر موضوع را مطرح کردم ایشان هم استقبال کردند و کار را شروع کردیم

*چه مدت زمان صرف تحقیق و ساخت فیلم کردید؟

+بلافاصله بعد از شکل گیری ایده شروع کردم مقاله های فلسفی که آقای دکتر نوشته بودند را مطالعه کردم تا بیشتر با شخصیت علمی ایشان آشنا شوم و بتوانم خط و ربطی بین موقعیتی که پیش آمده را با شخصیت علمی ایشان پیدا کنم، که خوشبختانه به نتیجه هم رسیدم.
چون زیاد وقت نداشتیم و همسر آقای دکتر باید می‌رفتند گرگان ، تقریبا سه شبانه روز بیشتر زمان نداشتیم ، شروع به مطالعه در مورد کودکان کردم، البته همسرم روانشناس کودک هستند و بسیار زیاد در این قسمت راهنمای من بودند. و باعث شد در یک مدت زمان کوتاه اتفاقاتی که ممکن بود رخ دهد و واکنش هایی که ممکن بود بچه ها داشته باشند رو پیش بینی کنم .

*سوژه چه جذابیتی داشت که شما را ترغیب کرد آن را بسازید؟

+برای شروع این فیلم چند کلید واژه و چند سوال داشتیم که خیلی وسوسه برانگیز بود
جایگاه زن ، حقوق زن ، تقابل کودک با منطق و فلسفه، میزان درک یک مرد ایرانی از شغل خانه داری، دکتری فلسفه یا دکتری فرزند پروری ؟.
هر کدوم از این کلید واژه ها میتواند به تنهایی موضوع ساخت یک مستند بلند باشد که خوشبختانه من همه این ها را در یک بسته کامل و در دل یک اتفاق ساده داشتم.
همه این ها من را به سمت آن موقعیت که در حال اتفاق بود می‌کشاند، اتفاقی ساده در یک خانواده در حال وقوع بود که در دلش هزاران لایه پنهان وجود داشت، این برای من خیلی جذاب شد که از زاویه دیگر  به این اتفاق ساده نگاه کنم .

*برای ساخت این گونه مستند که با زندگی شخصی طرف هستید با چه مشکلات و سختی های در کار مواجه شدید؟

+وقتی داخل حریم شخصی افراد میشویم کار خیلی سخت میشود ، از طرفی جلب اعتماد سوژه ها لازم است و از طرفی دیگر رعایت اخلاقیات و سواستفاده نکردن از این اعتماد.
علاوه بر این ها ما دوتا کودک کوچک بازیگوش داشتیم که به هیچ راه مستقیمی بند نبودند
بچه ها دائم از سر و کول تصویر بردارم افشین خسروآبادی آویزان بودند و عملا تنفس رو برای او غیر ممکن میکردند چه برسد به تصویر برداری.
*بیشتر علاقه خودتان برای ساخت مستند در چه حوزه و سبکی هستش؟

+فقط و فقط  به یک حوزه علاقه مند هستم آن هم ایران است. فلسفه ایران، خرده فرهنگ های ایرانی،خانواده ایرانی، معضلات و مشکلات ایران، و در کل هر موضوعی که مربوط به ایران باشد من را جذب خودش می کند.

سخن ناگفته اگر در مورد مستند «دنده چپ» دارید بفرمایید؟

مستند «دنده چپ» فیلم بی ادعایی است
سعی کردیم فیلم عمیق و لایه لایه باشد اما نه با نگاهی از  بالا به پایین، سعی کردیم اتفاقی که دارد رخ میدهد را ساده اما با جزئیات نشتن بدهیم تا مخاطب خودش نکات را از لابه لای زندگی دریافت کند.
به نظرم باید ساده بود و ساده گفت تا تاثیر گذار تر بود .