هنرمندنیوز: به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی کشور؛ این نشست با حضور مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما، اصغر فارسی، منوچهر محمدی، فرهاد قائمیان، یزدان عشیری، مهدی کوهیان، علی لقمانی، نجف زاده و جمعی از مدیران سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.

محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی در این جلسه گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی هنرمندان موضوع بیمه است. به دلیل فقدان ساز و کار مشخص در این حوزه و عدم پیش بینی شرایط لازم برای دوران بازنشستگی به منظور حمایت از سینماگران به ویژه در سنین بالاتر، نیاز به برنامه بیمه‌ جامع در این زمینه ضروری است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های شخص دکتر اسماعیلی وزیر محترم ارشاد اصلاح و ارتقای وضعیت بیمه و رفاه هنرمندان و سینماگران است خاطر نشان کرد: تمهیدات خوبی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق اعتباری هنر در این زمینه صورت گرفته است ولی در عین حال، مجموعه بسته‌های خدماتی تعریف شده از سوی سازمان تامین اجتماعی کافی نیست و امیدواریم با همکاری سازمان تامین اجتماعی و سایر دستگاه‌ها، تمهیدات مشخصی برای هنرمندان پیشکسوت ایجاد شود. برخی هنرمندان به دلیل وجود مشکلات با سنوات پایینی بازنشسته شده‌اند که وضعیت مناسبی ندارند.

 

خزاعی اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که کمیته مشترکی بین سازمان سینمایی و سازمان تأمین ‌اجتماعی برای بیمه هنرمندان و سینماگران شکل گیرد تا مسائل مربوط به آن‌ها را به صورت مداوم پیگیری و کارگشایی کند.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه خانواده سینما و هنر به میزان نقش آفرینی و تاثیرات اجتماعی که در جامعه دارند باید از تسهیلات و شرایط رفاهی شایسته تری برخوردار شوند و اهتمام سازمان سینمایی در سالجاری با تمرکز بر ایجاد اشتغال، توسعه پایدار، بهبود وضعیت معیشتی، رفاهی و بیمه‎‌ای سینماگران است.

وی گفت: همچنانکه جامعه هنری و سینمایی کشور نسبت به ایران عزیز، منافع ملی و فرهنگ و هنر و تاریخ این سرزمین رسالت سنگینی بر شانه دارند، که باید به درستی نقش خود را ایفا کنند همه ما نیز، باید برای رفع مشکلات این قشر، مسئولیت داریم و امیدواریم با مساعدت سازمان تأمین‌اجتماعی مشکلات جامعه سینمایی رفع شود.

خزاعی گفت: باید حساب اکثریت خانواده سینما را از اقلیتی که دچار مشکل هستند جدا کرد و نباید خطای اقلیت را به پای خانواده سینما نوشت.

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دغدغه هنرمندان را دارند و چندین بار تأکید کرده‌اند که برای بیمه هنرمندان اقدامی اصولی صورت گیرد. سازمان تأمین‌اجتماعی برای تحت پوشش قرار دادن هنرمندان عزیز و فعالان تمامی حوزه‌های فرهنگی و هنری از جمله سینماگران آمادگی دارد و پیش از این توافق‌ها و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است که لازم است با جدیت بیشتری پیگیری و تکمیل شود.

وی با بیان اینکه باید منابع بیمه‌ای موردنیاز برای ارائه خدمات به هنرمندان تأمین شود، افزود: اقشار مختلف در زمان بروز مشکلات به تأمین‌اجتماعی مراجعه می‌کنند و در شرایط عادی زندگی توجه کافی به موضوع بیمه ندارند. انتظار ما این است که جامعه هنری کشور برای ترویج فرهنگ بیمه و آینده‌نگری، پیشگام بوده و الگوی سایر اقشار باشند. ما باید مزایای خدمات بیمه‌ای را برای مردم توضیح دهیم و حق مردم در استفاده از این مزایا را برای همه جامعه تبیین کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: باید شرایطی فراهم کنیم که هنرمندان نیز همچون همه اقشار جامعه از خدمات جامع و کامل تأمین‌اجتماعی استفاده کنند. معاونت بیمه‌ای سازمان نیز نهایت همکاری را برای بیمه هنرمندان داشته باشد و برای قرارداد‌های هنری از همه ظرفیت‌های قانونی برای کمک به هنرمندان استفاده کنند. بنابراین در حوزه بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی قرارداد‌های هنری با رویکردی بررسی شود که هنرمندان و تهیه‌کنندگان برنامه‌های هنری با رضایت خاطر با سازمان تأمین‌اجتماعی تعامل داشته باشند.

مرضیه برومند، مدیرعامل خانه سینما نیز در این جلسه گفت: ما باید بتوانیم با تأمین‌اجتماعی در چارچوب مشخصی به نتیجه برسیم و بیمه هنرمندان را ادامه دهیم. از تأمین‌اجتماعی انتظار داریم که از هنرمندان حوزه سینما حمایت کنند و امیدواریم با تشکیل کارگروه به مسائل این صنف توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این جلسه گفت: ۴۵ هزار نفر را تحت‌پوشش بیمه هنرمندان داریم و جا دارد که بررسی شود و هنرمندانی که تمام‌وقت کار هنری می‌کنند را تحت‌پوشش قرار دهیم و منابع محدود اختصاص یافته برای بیمه هنرمندان بهتر از این هزینه شود. اولین تفاهم‌نامه را برای بیمه هنرمندان در سال ۸۰ امضا کردیم که بخشی از حق بیمه را وزارت ارشاد بدهد و از آن زمان در جلسات کارشناسی من همیشه این سؤال را داشتم که چرا هنرمندان با حداقل حقوق بیمه شده‌اند و در زمان بازنشستگی نیز حداقل حقوق را دریافت می‌کنند درحالی‌که بسیاری از این عزیزان حقوق بالاتری در زمان اشتغال دریافت می‌کنند و حق آن‌ها است که بتوانند در قالب یک تفاهم با پرداخت حق بیمه متناسب، در زمان بازنشستگی نیز حقوق مناسب‌تری دریافت کنند.

محمدی با تأکید بر آمادگی سازمان تأمین‌اجتماعی برای تشکیل کارگروه مشترک و همکاری در زمینه بیمه هنرمندان گفت: برخی از آئین‌نامه‌ها و روند‌های اجرایی فعلی در زمینه بیمه هنرمندان نیاز به اصلاح و بازنگری دارد و ما در چارچوب مقررات آماده همکاری کامل با سازمان سینمایی کشور و خانه سینما – از مجموعه های تحت حمایت این سازمان سینمایی- هستیم تا پوشش بیمه‌ای هنرمندان و قرارداد‌های پیمان این حوزه به نحو مطلوب‌تری انجام شود.