هنرمندنیوز: به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی صندوق اعتباری هنر، در ادامه طرح تکریم و نکوداشت جایگاه، شأن و منزلت اصحاب فرهنگ و هنرکشور، صندوق اعتباری هنر با عنایت به سیاستگذاری و افق های ترسیم شده خود در راستای حمایت از اهالی فرهنگ و هنر، آئین نکوداشت نامداران استان گیلان را با هدف ارج نهادن به تلاش ها و مجاهدت فرهنگی و هنری این قشر فرهیخته، برگزار کرد.
استاد علی نصیریان در مراسم تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر استان گیلان با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم، گفت: زمانی که که با بنده برای حضور در این رویداد بزرگ تماس گرفتند با ذوق و شوق برای قدردانی از کسانی آمدم که چون شمع فروزان می سوزند تا انرژی و ایده و فکرشان را به مردم منتقل کنند.
این هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون تکریم و تجلیل از هنرمندان و نامداران را کاری شایسته و پسندیده عنوان کرد و گفت: این اقدام صندوق اعتباری هنر درواقع تکریم از انسان هایی است که عمری را در راه خدمت به کشور و مردم با زبان هنر سپری کرده اند.
نصیریان درادامه همچنین قدرشناسی از هنرمندان شاخص و پیشکسوت را درسی آموزنده برای نسل جوان هنرمند برشمرد و تصریح کرد: با این اقدام صندوق هنر نسل جوان متوجه خواهد شد که قدردانی برای کار و زحمات آنها وجود دارد هرچند قدرشناس اصلی هنرمندان مردم هستند که هنر و خلاقیت آنان را می بینند و ارزش گذاری می کنند، اما نهادهای فرهنگی هم باید جزو وظایف خودشان بدانند که از این قشر تجلیل کنند.
به گفته وی ، خود هنرمند نیز وقتی که خلاقیتش نمود می کند و توسط مردم دیده می شود آنگاه برایش لذت بخش می شود.
نصیریان در ادامه هنر و هنرمند را شناسنامه و هویت یک ملت دانست و گفت: انسان است که هنر را می‌آفریند و هنر بنیان زیبای فرهنگ و تمدن است و سوابق درخشان آنها نیز با معیار هنر شناخته می شود.
این هنرمند نامداران کشور به اشاره به حضور جمع کثیری از هنرمندان شاخص و نامدار در استان گیلان، این مهم را نشانگر وجود فرهنگ و تمدن بالای هنری در این خطه برشمرد.
درادامه این مراسم، مشاور وزیر و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به ظرفیت بالای فرهنگی و هنری استان گیلان و وجود جمع کثیری از نامداران و هنرمندان شاخص در این جغرافیای کشور، استان گیلان را مهد فرهنگ و هنر در تاریخ و دوران معاصر توصیف کرد.
سید مجید پوراحمدی در این مراسم با ابلاغ سلام گرم محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: بیشتر علاقه مند به استفاده از محتوای برنامه بودیم چراکه تلاش ما همواره بر عمل است.
رییس هیات مدیره صندوق اعتباری هنر هدف از برگزاری این آئین باشکوه را تجلیل از نامداران، فرهیختگان و پیشکسوتان استان گیلان که تعدادشان نیز نسبت به استان های دیگر بیشتر است عنوان کرد و گفت: یکی از علل گیلان برای اجرای نخستین برنامه تکریم از هنرمندان به دلیل کثرت هنرمندان این خطه بود. گیلان بسیاری از بزرگان فرهنگ و هنر کشور را در خود پرورش داده است.
پوراحمدی یکی دیگر از اهداف آیین تکریم از هنرمندان استانی را انتقال برگزاری اینگونه مراسم ها از تهران به استان ها عنوان کرد و اظهارداشت: این رویدادها بعضاً در پایتخت برگزار می شود اما با هدف و نهادینه کردن عدالت فرهنگی تلاش کردیم اینگونه مراسم ها با محوریت استان ها برگزار شود.
وی در ادامه افزود: صندوق اعتباری هنر علاوه ‌بر رویکرد حمایتی و معیشتی، به سمت فعالیت‌های معنوی و انگیزشی حرکت می‌کند تا هنرمندان، هنرجویان و هنردوستان گرد هم جمع شوند و موضوع فقط فرهنگ و هنر باشد.
پوراحمدی در ادامه ازصندوق اعتباری هنر به‌عنوان بزرگترین‌ نهاد حمایتی از هنرمندان کشور که ۱۰۰ هزار عضو را تحت پوشش دارد نام برد و یادآورشد: از این تعداد ۵۴ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، ۴۲ هزار نفر تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی، سه هزار نفر مستمری بگیر و ۶۰۰ نفر نیز تحت پوشش طرح تکریم قرار دارند.
وی اضافه کرد: صندوق هنر سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه برای کمک به بیمه تامین اجتماعی هنرمندان پرداخت می‌کند.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درادامه یکی‌ از فعالیت های مستمر این صندوق را پرداخت تسهیلات کم بهره عنوان کرد و افزود: سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به افراد تحت پوشش این صندوق حمایتی پرداخت شد اما امسال با رویکرد توزیع بهتر منابع، پرداخت تسهیلات در اختیار خود استان ها قرار گرفت.
پوراحمدی درعین حال با اشاره به برخی اقدامات شاخص صورت گرفته ازسوی این صندوق، گفت:  بیش از هفت و نیم میلیارد تومان تسهیلات کم بهره تنها به استان گیلان تخصیص داده شد که از این میزان سال ۱۴۰۱ چهار میلیارد تومان و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز سه ونیم میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره به هنرمندان گیلان پرداخت شد‌.
به گفته وی، دو ونیم  میلیارد تومان اعتبار نیز در اختیار مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان قرار داده شده است.
مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در استان گیلان، افزود: حدود سه هزار نفر تحت پوشش صندوق اعتباری هنر هستند که از این تعداد دوهزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی، ۵۴ نفر مستمری بگیر و ۱۲نفر نیز در طرح تکریم قرار دارند.
پور احمدی همچنین در ادامه سخنان خود از رشد ۷۰ درصدی پرداخت مقرری طرح تکریم و افزایش دو ونیم  برابری مقرری مستمری بگیران نیز خبر داد و گفت: مبالغ افزوده شده از تیرماه جاری اعمال شده است.
رئیس هیات مدیره صندوق اعتباری هنر با اشاره به تلاش و عزم صندوق اعتباری هنر برای برگزاری اینگونه گردهمایی ها با هدف دعوت از چهره های برجسته کشورو هنرمندان فعال استانی، تاکید کرد: استقبال چشمگیر و همراهی شما مردم فهیم و بابصیرت هنردوست استان گیلان برای ما انگیزه مضاعف برای ادامه فعالیت ها و برنامه های مشابه در دیگر استان ها را ایجاد کرد.
در ادامه این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گیلان نیز با خیرمقدم و قدردانی از صندوق اعتباری هنر برای انجام برگزاری آیین تکریم از هنرمندان و نامداران استان گیلان تقدیر ، گفت: بسیار خرسندم که امروز میزبان چهره ها و هنرمندان نامدار کشور و به ویژه استان گیلان به عنوان گنجینه های بی بدیل هستیم.
رضا ثقفی با قدردانی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان صندوق اعتباری هنرتصریح کرد: نسل جوان نیازمند الگوهای فرهنگی است و چه الگوی بهتر از پیشکسوتانی که عمری کار فرهنگی و هنری فاخر انجام داده‌اند.
رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: استان گیلان در بخش هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری، بین استان های کشور رتبه اول را دارد و بیشترین تعداد هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری از اهالی این استان محسوب می شوند.
وی ادامه داد: آیین تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر با عنوان ” میلاد نامداران ” برای نخستین بار در کشور در استان گیلان برگزار شده است که واقعا جای تشکر و قدردانی مضاعف از دست اندرکاران این مهم دارد.
در این آیین انوش نصر بازیگر پیشکسوت گیلانی نیز ضمن قدردانی و ستودن اقدام صندوق اعتباری هنر در تکریم نامداران و هنرمندان استان گیلان، بر لزوم‌حمایت از هنرمندان در زمان حیات آنها تأکید کرد.
در ادامه این مراسم باحضور سید مجید پوراحمدی مشاور وزیر فرهنگ، علی نصیریان، داریوش مودبیان، ثقفی مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان گیلان و همچنین کیا عاشوری فرماندار رشت از  هنرمند دارای درجه هنری استان گیلان حاضر در مراسم به شرح زیر تجلیل شد. محمدحسین مهدوی سعیدی (شعر و ادب)، انوش نصراله زاده ماسوله (هنرهای نمایشی و سینما)، سید غلامرضا میرمعنوی (هنرهای نمایشی)، احمدعلی دهقانی دلچه (نمایش های آئینی و تعزیه)، اکبر اکسیر (شعر و ادب)، محمد کوچکپور کپورچالی (عکاسی)، تیمور گورگین (شعر و ادب)، ذبیح اله لولویی مهر (خوشنویسی)، سوسن مقصودلو (هنرهای نمایشی و سینما)، فریده دریا مج (سینما و تئاتر)، محمد طریقتی( تذهیب و نگارگری)
همچنین در ادامه از شماری از هنرمندان پیشکسوت و فعالان عرصه فرهنگ هنر همچون بهروز بقایی( سینما و تئاتر)، عزت اله صمصام( نمایش های آیینی)، مهدی سجودی( خوشنویسی)، محمود رحمان نژاد(خوشنویسی)، منوچهر ویسانلو( موسیقی)، غلامرضا امانی( موسیقی)، حبیب اله پور سیفی( سینما و تئاتر)،  سخاوت امانی( عکاسی)، غلامرضا امانی( موسیقی)، مصطفی رحیم پور( موسیقی و نمایش های آیینی) و جلیل واقع طلب( شعر و ادب) تجلیل بعمل آمد.
نکوداشت میلاد جمعی از نامداران و هنرمندان استان گیلان با برش کیک تولد توسط خود هنرمندان بصورت جمعی همراه با ثبت یادداشت یادبود و امضای لوح ویژه صندوق هنر و عکس دسته جمعی، پایان بخش این آیین باشکوه بود.