هنرمندنیوز: پنجشنبه‌ای که گذشت ۲۲ تیر ماه عصر پرستاره‌ای در سینماکوشک باغ هنر شد. هنرمندان سیما و سینما، موسیقی و نمایش، مجریان و دوبلورها، مدیران هنری و فرهنگی، کارآفرینان و ارزش آفرینان، طراحان لباس و فعالان مد، زیبایی و سبک زندگی، مشاوران کسب و کار، روانشناسان، نویسندگان و شاعران، مدیران برندها و … در پرمایه و متنوع ترین اجتماع هنری برای اکران خصوصی فیلم «بی‌شناسنامه» گردهم آمدند.

در این رویداد محمد سلیمی، کارگردان و تهیه کننده فیلم «بی‌شناسنامه» که آریانا حامی تولید آن و در شروع حضور جهانی در دو جشنواره ژاپن و یونان کاندید فیلم برجسته شده است برای برگزاری رویدادی اختصاصی دست به طرح ریزی و ایده‌های نوین اجرایی زد.

با همراهی گروه‌های مدراطور، شبکه لباس، دیجی ساین، کاماراد و سماوا این برنامه ی صمیمی و بااصالت به دوبخش آغازین در محوطه گالری و بخش دوم یعنی مراسم اکران تقسیم شده بود.

یکی از پرفورمنس‌های بخش آغازین اجرای نوازندگی ساز رباب که اصالتی افغانی دارد با رنگ و نوایی ایرانی توسط استاد حامدناجی بود که زیرصدای دیدار تازه کردن‌ها و شبکه سازی ارتباطی، مهمانان را برای لمس عشق و رنج پیرنگهای موجود در فیلم مهیا نمود.

چهار لباس خاص نیز برتن مانکن‌ها دیده می‌شد که بعدا معلوم شد لباس‌های طراحی شده فرزانه فرخ برای بازیگران این فیلم است که برای بهابخشی به طراحی لباس سینمایی به آن، بصورت اسپرسویی نمایشگاه وار پیش بینی شده بوده است.

در فوتو کال «بی‌شناسنامه» بازیگران فیلم: افشین زی نوری، شهلا اکبری، پرسا مقدس به همراه دیگر عوامل در کنار ستاره‌های سه نسل ایران مقابل دوربین امیررضارعیتی و بسیاری از عکاسان خبری و هنری ایستادند.

دقایقی پیش از ورود به سالن خانم گزارشگری به سراغ چهره‌ها رفته و از آنها فقط یک سوال می‌پرسید: می‌دانید «بی‌شناسنامه» صدای چه کسی است؟

پاسخ‌های متنوع مهمانان پایان بخش سناریوی قبل اکران بود.

پس از نمایش پشت صحنه‌هایی از فیلم «بی‌شناسنامه» صحبت‌های محمد سلیمی با اشک شوق او از دیدار اساتید، خانواده، دوستان و همکارانش از سالهای دور تا امروز به خصوص دردوره نوجوانی و اشاره به فعالیت‌های پرشور و شوق رسانه‌ای در نیمرخ همراه شد و مسیر آموختن آواز کلاسیک و دوره‌های بازیگری، دستیاری تا کارگردانی و برنامه سازی و فیلمسازی که برایش همیشه لذتبخش بوده است. وی با ذکر اینکه شما ویژه ترین مهمانان زندگی من در آستانه چهل سالگی هستید و این قاب یک لانگ شات باشکوه جادویی است، خالصانه ثانیه‌هایی مقابل حضار تعظیم و ادای احترام کرد.

محمد سلیمی، کارگردان و تهیه کننده فیلم ادامه داد: زندگی از همان جایی سخت و تلخ شد که زیر دوش حمام دیگر آواز نخواندیم و فقط فکر کردیم . آنقدر دور شدیم از هم و فقط فکر کردیم و فکر فروختیم که عوض شدیم. شاید زودتر همه چیز عوض شده بود و ما حواسمان نبود. وقتی بهرام بیضایی سگ کشی را ساختند یک چیزهایی داشت عوض می‌شد. وقتی هدیه تهرانی از سینما دور شد باید میفهمیدم، وقتی استادمحمدصالح علا دیگر به تلویزیون نرفتند باید متوجه می‌شدیم . زمانی که حسین پناهی خیلی از شعرهایش را نگفت یا به ما نرسید، وقتی ناصر چشم آذر خالق موسیقی‌های نوجوانی من و ما دیگر آهنگی نساخت، همه چیز عوض شده بود.

چراغ نیمرخ خاموش شد و محمدحسن زاده، آذرمیدخت یوسفی، آقای اعلایی و دکتر حاتمی دیگر نیمرخی نساختند. خانه روزنامه نگاران جوان، خانه شهریاران جوان چراغهایشان خاموش شد.

چرا چراغ‌های نوجوانی خاموش شدند؟ چقدر برای همه چیز شوق داشتیم و چقدر کمتر فکر می‌کردیم و حالمان واقعی خوب بود. دور شدیم از هم ولی تا دیروز و از امشب فصل به فصل با هم و مدام جوانه می‌زنیم .

حالا با ویژگی آینه بودن سینما در تلاشم با رسالتی نو احساس خوب زندگی را انعکاس و اصلی که شما هستید را نشان بدهم، چقدر ما برای هنر درد کشیدیم، برای هنر خانه نشین شدیم، ما به عشق هنر جابجا شدیم و وصف حال این جمع جانانه را احمدرضا احمدی همیشه زنده، به زیبایی گفت و ماالان قرار بزرگی گذاشتیم ، دورهم نشستیم و آه می‌کشیم…

من و سینا قویدل،نویسنده و مشاور فیلم، هیچ توضیح قبل و بعدی برای این فیلم نداریم تنها می‌گوییم گاهی انسانها برای فرار از جنگ، ترک وطن می‌کنند، گاهی انسانها برای فرار از فقر، ترک وطن میکنند، ولی عده‌ای دیگر دیوانه اند! آنها برای هنر با خانه خداحافظی می‌کنند. «بی‌شناسنامه» صدای بلند هنرمند عاشق و بی مرز است.

گیتی خامنه، فارغ التحصیل دراما از دانشگاه نورتریج کالیفرنیا، مجری باسابقه و محبوب تلویزیون، کارگردان سینما و تهیه‌کننده، تنها سخنران اصلی این مراسم بودند که از جابجایی‌هایی که هنرمند به عشق هنر، در مسیر زندگی اش دارد، اشارات درخشانی داشتند.

ارتباط هنرمند با طرفداران و درک تغییر نسلی مخاطب، کوچ هنرمند برای هدف‌های والایش و عشق به خاک وطن در ذات و درون یک هنرمند واقعی با ذکرخاطراتی شیرین از تجربیات حرفه‌ای ایشان، سخنرانی این رویداد را مبدل به پیام‌هایی آگاهی بخش و گوارا مثل یک دوره بسیارفشرده از دانشگاه زندگی و کار هنری حرفه‌ای در هرکجای جهان نمود.

گیتی خامنه

گیتی خامنه در میان صحبتهای صمیمانه خود با مهمانان برای نخستین بار دلیل بازگشتشان به ایران و وصل دوباره شان به فعالیت‌های تلویزیونی و آشنایی با تغییرات را همفکری‌های محمد سلیمی که درست مانند برادر است، خواند و آرزومند موفقیت او همچون گذشته در این مسیر شگفت سینمایی شد.

برنامه با تقدیر از بازیگران «بی‌شناسنامه» با حضور مسعود فروتن، کارگردان، بازیگر و مجری و مهندس ایرج حسابی ،فرزند پرفسورحسابی، درحضور مدیران آریانا،مهندس اکبرقهری و مهندس لعبت یزدانفر ادامه یافت.

سیمکارت آریانا ویژه اتباع غیرایرانی و هموطنان افغانستانی است که باشعار بی فاصله زندگی کن از این اثر سینمایی حمایت نموده است. در این بخش اعلام شد که حامی هنر هنرمندان بادانش و سابقه خواهند بود و برنامه‌های فرهنگی و هنری ویژه‌ای نیز برای هنرمندان ایران و افغانستان با جلوه‌هایی از نوین ترین بسترهای ارتباطاتی و تکنولوژی روز پیش رو خواهند داشت.

افشین زی نوری، شهلااکبری و پرسا مقدس هم با اشاره به جمع خوب و حرفه‌ای روزهای فیلمبرداری از دغدغه مندبودنشان برای بهادادن به جایگاه هنرمند واقعی و عشق به هنر بدون محدودیت و مرز گفتند. بادعوت از دکترشهریار شفیعی، بنیانگذار تفکرات نوین برند درایران، داوود حیدری، خواننده پیشکسوت، مجری رادیو و تلویزیون، دکتر رضا امیراحمدی، مجری و تهیه کننده سیما و همراهی افشین زی نوری، بازیگر فیلم «بی‌شناسنامه»، مجری و مدیر دوبلاژ باسابقه، از پوستر فیلم بصورت دیجی پوستر رونمایی شد.

برای اولین بار در ایران این اکران با بهره مندی از ایده‌های کارآمد دیجیتالی و تکنولوژی امروزی از پوستر فارسی و انگلیسی خود بصورت دیجی پوستر ۳۰ ثانیه‌ای روی نمایشگر بزرگ لمسی رونمایی کرد که بااستقبال و تحسین مخاطبان روبرو شد.

در آستانه ی اکران پس از تقدیر از سینا قویدل، نویسنده و مشاور فیلم «بی‌شناسنامه»، مدیراستودیو نووا و متخصص حرفه‌ای ترین جلوه‌های ویژه بصری در سیما و سینما همراه دعوت به تماشا گفت: در روزهایی که حال سینما خوب نیست قربان قدمتان که سالن مارا خالی نگذاشتید.

پس از نمایش ویژه و خصوصی فیلم با دعوت از بهنام ابطحی، تنطیم کننده، آهنگساز سینما و پیشکسوت موسیقی پاپ و کاظم نوربخش. بازیگر سیما و سینما، کارگردان تاتر از امید یوسفی آهنگساز فیلم «بی‌شناسنامه» نیز تقدیر و قدردانی شد.

در این شب خاطره انگیز و پر اتفاق چهره‌هایی چون گیتی خامنه، مسعود فروتن، اسدالله اعلایی، دکتر جواد حاتمی، راما قویدل، نفیسه روشن، هلیا امامی، سولماز حصاری، سارا والیانی، رضا تاجبخش، امید معلم، یوسف کرمی، کاظم نوربخش، شیمانیکپور، مریم بخشی، مسعود امامی، باربدبابایی، دکتررضاامیر احمدی، ایلیا منفرد، آبا عابدین، شیوا خسرومهر، مهناز شیرازی، فهیمه سلیمانی، محسن میرحسینی، الهام صفاریان، فاطمه غفاری، داوودحیدری، میثم یوسفی، مهرداد نصرتی، مهران خلیلی، دکتر شهریار شفیعی، دکتر مانی جمالی، دکتر غلامرضاکاظمی دینان، امیدروزبه، امیر پیرنهان، مهدی صفایی، بهروز و بهزاد ابطحی، غزل عبدی، رضا ساکی، فواد صفاریان پور، مجیدصالحی، فرزام شکاری، فرخ دیبا، عمارباستانفر، فرامرزفرمانی، شیماوحدتی، فرشیدمحمودی، وحید رستگار، محمود محمودی، مزدا مرادعباسی، پیمان ونده راز، مدریک، مهندس حجت عزیزی، امیرخسروعباسی، امیر منتظری، آرش تقوا شعار، امیر شریعت، امیرحسین اویسی، نغمه مقصودلو، آیسان کفاش، شیرین دهقانی، زهرا سلیم، افشین باقری، محسن نیکوسخن، بهزادعبداللهی، عادل فلاح، ایمان و مهرداد احمدزاده، ژوبین عسکریه، یلدا صمدی، اشکان خشایی، امیرتوده فلاح، دکترآزاده راد، سعید وفایی، مجید برومند، علی بابایی، مجتبی احمدی، مهندس حسین کاشانی، هادی راد، نقی همراه، مهدی فائقی، هانا نثاری، فرزانه فرخ، مهدی دبستانی، محمد نیکبخت، دکترمهران امیری، دکتر زهره مستوفی فر، مهندس نسرین مرادی و مهندس سعید برخدا از جمله مهمانان ویژه‌ای بودند که رکوردی در نوع خود بینظیر برای استقبال و حمایت از یک فیلم کوتاه سینمایی با موضوع موسیقی رقم زدند.

عوامل فیلم بی شناسنامه به شرح ذیل هستند: کارگردان و تهیه کننده: محمدسلیمی؛ نویسنده ومشاور: سیناقویدل؛ بازیگران: افشین زی نوری؛ سیناقویل، شهلااکبری، پرسامقدس؛ مدیرفیلمبرداری: رضاسپهری؛ تدوین: مژده قاجاریه؛ مدیرتولید: مهدی فائقی؛ طراح صحنه: منوچهردرویش علیپور؛ طراح لباس: فرزانه فرخ؛ چهره پردازی: هانا نثاری؛ مدیرصدابرداری: فرزین زند؛ صداگذاری: حسین ابوالصدق؛ موسیقی متن: امیدیوسفی؛ رسانه: مهدی احمدی؛ طراح پوستر: عاطفه آقاسی؛ پخش بین الملل: سولماز اعتماد؛ باتشکر از: سیمکارت آریانا حامی تولید فیلم؛ شرکت نوسازی عباس آباد؛ کوشک باغ هنر؛ شبکه لباس و مدراطور.