به گزارش روابط عمومی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا؛ نشست هم‌اندیشی سینماگران بخش بین‌الملل جشنواره فیلم حوا با حضور مهدیه‌سادات محور دبیر جشنواره، علیرضا اسماعیلی دستیار رییس سازمان سینمایی، فاطمه جواهرساز مدیر بخش بین‌الملل جشنواره و جمعی از فیلمسازان در سینمافرهنگ برگزار شد.

در ابتدا، Hanna Polak تهیه‌کننده فیلم «فرشتگان سینجار» از کشور لهستان درباره محورهای این جشنواره گفت: خانواده و زن محورهای ارزش‌نهادی هستند. من شخصا در اروپا زندگی می‌کنم و جشنواره حوا فرصتی فراهم کرد تا به خاورمیانه سفر کنم و با فیلمسازان زن زیادی آشنا شوم که فرصت مغتنمی بود.

او تبادل ایده و فکر را یکی از ویژگی‌های جشنواره‌ها دانست و افزود: این جشنواره در جهت تبادل ایده و دیدگاه برای من جالب و جذاب است تا بتوانم با فیلمسازان کشورهای مختلف آشنا شوم. البته من فضای سینمای ایران را می‌شناسم و می‌دانم فضای فیلمسازی ایران ارزش‌نهاد است و فیلمسازان زن در آن جایگاه ویژه‌ای دارند.

سپس، Mira Shahrour تهیه‌کننده از کشور لبنان گفت: رسانه‌های غربی خیلی دوست دارند موضوع زن و خانواده را دست‌مایه بازی‌هایشان قرار دهند و تبلیغات منفی علیه ایران و کشورهای دارای فرهنگ غنی دلشته باشند.

او به جشنواره فیلم حوا اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری این جشنواره فیلم با محوریت زن و خانواده نشان می‌دهد در ایران چقدر دموکراسی وجود دارد؛ خوشبختانه نقش مهم زنان در ایران برجسته است و در جامعه تاثیرگذار هستند و حمایت دولت از خانم‌ها به‌طور صحیح صورت می‌گیرد.

در ادامه، Nidal Alsabaei تهیه‌کننده عراقی و مدیرعامل موسسه «النخیل» در سخنانی گفت: من برای اولین‌باری است که در ایران حضور دارم و بخاطر این تجربه بسیار خوشحال هستم.

او درباره علت حضور خود در کشورمان گفت: به دو دلیل امروز در ایران و این جشنواره حضور پیدا کردم؛ اولا اینکه شاهد بودم که زنان در ایران نقش پررنگی دارند و دوم به دلیل اینکه ایران، مهد هنر است.

در ادامه این نشست، Baishaki Sommadar کارگران و فیلم‌نامه‌نویس بنگلادشی و رئیس هیأت انتخاب جشنواره داکا به‌سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: اولین‌باری است که به‌بهانه جشنواره حوا در ایران حضور پیدا می‌کنم؛ البته همه ما فیلمسازان با فضای فیلم‌های ایرانی آشنا هستیم.

او پرداختن به مقوله خانواده و زن در یک جشنواره ایرانی را مهم و برجسته دانست و تصریح کرد: به‌نظرم پرداختن سینما به این مقولات در تمام جشنواره‌ها جایش خالی بود. فرهنگ غنی و اصیل ایران را همه می‌شناسند، اما ایستادن برای خانواده که مفهوم این جشنواره بین‌المللی است، آن را جذاب و مهم‌تر کرده است.

دکتر روله الصیداوی از کشور سوریه یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که درباره جشنواره گفت: من پدر ۵ بچه هستم؛ «ما پای خانواده ایستاده‌ایم» شعار بسیار ارزشمندی است که جشنواره حوا به آن تکیه کرده است.

او ادامه داد: ممکن است برخی شعار این جشنواره را سنتی تلقی و بخواهند آن را مخدوش کنند درحالی که خانواده یک مقوله اصیل است و باید حفظ شود.

در بخش دیگر این نشست Han Qiyu کارگردان و تهیه‌کننده کشور چین به معرفی فیلم خود پرداخت و گفت: مستندی که من به جشنواره آورده‌ام درباره مسائل خانوادگی در چین و افکار نسل جدید و خانواده است.
سپس، Han Wanfeng تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «پدرم و مادرم» از کشور چین در پاسخ به اینکه سینمای ایران را چقدر جدی می‌داند، گفت: اتفاقا مطالعاتی در چین پیرامون سینمای ایران وجود دارد که چطور می‌توان فضای صنعت سینمای ایران را در چین پیاده کنند.

همچنین George Chalhou بازیگر، کارگردان و رییس سندیکای هنرمندان حرفه‌ای لبنان گفت: من اولین‌باری نیست که در ایران هستم. باورم این است که مدل‌های زیادی از فیلمسازی وجود دارد اما در هیچ‌کجا ندیده بودم سرمایه‌گذاری درباره جامعه و افراد خانواده صورت بگیرد.

او جشنواره حوا را بستری برای تبادل فرهنگی دانست و ادامه داد: در این جشنواره شاهد داستان‌های اورجینال بودیم که قصه‌های آن جای دیگر نیست و سهم مشارکت زنان در جامعه و اجتماع ایرانی بسیار مشهود است.

در ادامه،DR.Biju Kumar Damodaran تهیه‌کننده و کارگردان کشور هند با بیان اینکه شعار و روند جشنواره می‌تواند در تحکیم خانواده کشورها و فرهنگ‌های مختلف تاثیر بگذارد، گفت: تاجایی که من می‌دانم این فستیوال بی‌نظیر است؛ چنین رویدادی با این مفهوم و مضمون را در دنیا سراغ ندارم.

او گفت: روند فیلم‌‌های دنیا تنها به‌سمت سرگرمی است و آثار از ارزش‌ها جداشده‌اند و این جشنواره می‌تواند بستری برای خلق محتواهای با مفهوم متعالی باشد.

در بخش دیگری از این نشست،Mohiddine Muzaffar کارگردان فیلم «آخرین سال نو»‌ از کشور تاجیکستان درباره رویکرد جشنواره گفت: اولا باید درود به کسی بفرستیم که این جشنواره را بنیان گذاشته و نام آن را حوا انتخاب کرده است.

او برگزاری جشنواره با موضوع زن و خانواده را بی‌بدیل دانست و تاکید کرد: مهم‌ترین برجستگی جشنواره پیشبرد موضوعات از طریق هنر و از نگاه زنان است.

این فیلمساز جشنواره حوا را پاسخ سینما شرق به غرب دانست و ادامه داد: فکر می‌کنم این جشنواره یک پاسخ از جانب شرقیان به غربیان است که آزادی را در تخریب خانواده می‌بینند.
*امکان همکاری بین‌المللی انجمن سینمای جوانان ایران با ظرفیت‌های فیلم‌سازی جهان
در بخش دیگری از این دیدارها مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در نشست هم‌اندیشی با مهمانان بین‌الملل جشنواره فیلم حوا شرکت کرد.

آذرپندار در جمع فیلمسازان و مهمانان بخش بین‌الملل جشنواره فیلم حوا به معرفی ظرفیت‌های سینمایی ایران پرداخت و گفت: انجمن سینمای جوانان ایران یک نهاد ۴۰ ساله است که به آموزش هنرجویان سینما در ایران اختصاص دارد.

او با بیان اینکه این انجمن در ۵۸ شهر ایران نمایندگی دارد، افزود: دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در تمام مراکز استان‌‌های ایران و برخی از شهرستان‌های کوچک فعالیت‌هایش را با محوریت آموزش و حمایت از فیلمسازان جوان دنبال می‌کند و بخاطر همین گستردگی ما در ایران و خاورمیانه بزرگترین مدرسه فیلم‌سازی و در سطح دنیا از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فیلم‌سازی هستیم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، فرآیند آموزش در انجمن را متفاوت با فضاهای دانشگاهی دانست و ادامه داد: دوره‌های آموزشی انجمن کوتاه‌تر و عملی‌‌تر از فضاهای دانشگاهی است و در این مسیر از حجم مباحث تئوری کاسته‌ایم و بخاطر همین سهولت در فرایند آموزش بسیاری از سینماگران مطرح امروز ایران، دانش‌آموخته این انجمن بوده‌اند و از دوره‌های آن بهره برده‌اند که نمونه آن‌ها اصغر فرهادی است که دو بار اسکار دریافت کرده و زمانی هنرجوی دفتر سینمای جوان ایران در خمینی شهر بوده است.

آذرپندار تصریح کرد: انجمن یک نهاد غیردولتی است اما از دولت کمک دریافت می‌کند و روند کاملی برای آموزش دارد. ما هنرجویان را آموزش می‌دهیم و در ادامه امکان فیلمسازی برای آنها فراهم می‌کنیم و در نهایت آثار در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شرکت داده می‌شود.

او درباره سیستم آموزشی انجمن عنوان کرد: استادان انجمن سینمای جوانان ایران، هنرجویان سال‌های پیشین آن هستند، به همین دلیل انجمن یک خانواده است. همه کسانی که در انجمن بوده‌اند این نوع نسبت خانوادگی را در آن حفظ کرده‌اند و ما آن را یک خانواده ۲۵۰ هزار نفری می‌دانیم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، انجمن را برند و افتخار سینمای ایران توصیف کرد و گفت: ما سعی می‌کنیم این خانواده را حفظ کنیم و من امروز در این جشنواره که با موضوع خانواده است، دوست دارم بر این ویژگی انجمن که به‌نوعی خانوادگی است، تاکید کنم.

آذرپندار توضیحاتی درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران ارائه کرد و افزود: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امسال دوره چهلم خود را تجربه می‌کند؛ رویدادی که مورد تایید اسکار است و سال گذشته میزبان فیلمسازان ۱۳۱ کشور جهان بود.

او خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران باوجود اینکه یک جشنواره موضوعی نیست اما مسئله‌ی خانواده در آن خیلی مهم است و در این جشنواره طبق یک قانون نانوشته ورود فیلم‌های ضد خانواده ممنوع است چراکه جامعه ایرانی یک جامعه کاملأ خانواده‌محور است.

وی حفظ ارزش‌های فرهنگی ایرانی را مهم‌ترین ویژگی جشنواره فیلم کوتاه تهران دانست و گفت: ما در این جشنواره با وجود تائیدیه اسکار بر ارزش‌های ملی و مذهبی تاکید داریم و معتقدیم نباید به دلیل جایگاه بین‌المللی ارزش‌های فرهنگ بومی و ملی را خدشه‌دار کرد.

آذرپندار افزود: در کشورمان برای تماشای فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم تهران گاهی در نیمه‌های شب سانس‌های فوق‌العاده با صف ‌های طولانی شکل می‌گیرد درحالی این نوع فیلم‌ها در دنیا مخاطب‌کمتری دارد. سالانه در ایران حدود ۳هزار فیلم کوتاه تولید می‌شود و این نوع فیلمسازی در کشورمان رواج دارد و امکان هرگونه همکاری با فیلمسازان کشورهای مختلف نیز فراهم است.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ حوا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار خواهد شد. این رویداد محوریت موضوع زنان و‌ خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.